TERLINDUNG di sebalik gunung ganang dan tebing granit yang berceranggah di kawasan tanah tinggi di kepulauan Sulawesi Selatan, suku Toraja hidup aman damai dikelilingi tanah lembah dengan padi teres yang menghijau serta ladang kopi yang subur.
Berbanding dengan suku-suku lain di
Indonesia, tidak banyak yang diketahui mengenai kehidupan suku Toraja. Mereka
dikatakan mengamalkan kepercayaan animisme dan hidup terasing daripada
masyarakat luar.
Toraja dikatakan berasal daripada
bahasa Bugis iaitu Riaja yang bermaksud orang yang berdiam di negeri atas.
Penjajah Belanda menggelar Toraja sempena nama wilayah penempatan utama mereka
Tana Toraja.
Hari ini, kebanyakan mereka telah
memeluk agama Kristian dengan pengaruh kepercayaan Hindu Dharma yang kuat
dikenali sebagai aluk to dolo. Biarpun dipalit kehidupan moden, namun suku itu
tetap berpegang teguh dengan kepercayaan, ritual dan tradisi lama sehingga
kini.
Keterujaan untuk mengenali sisi kaum
yang dianggap unik dan penuh misteri itu terutama kisah ‘mayat berjalan’ membawa
penulis ke wilayah berkenaan.
Secara kebetulan, pengembaraan itu
dilakukan sejurus selepas penulis bersama rakan-rakan dari Kelab Rekreasi Utusan
Malaysia (KRUM) menamatkan pendakian di Gunung Rante Mario, puncak tertinggi di
kepulauan Sulawesi.
Perjalanan kami bermula dari Baraka,
lokasi terakhir pendakian menuju ke Tana Toraja dengan menaiki tiga buah kereta
sewa. Perjalanan sejauh 78 kilometer itu sedikit perlahan memandangkan keadaan
jalan raya yang agak kecil dan sempit.
HANYA golongan kaya yang boleh
meletakkan patung mirip si mati di ruang khas di dinding perkuburan gua batu
kapur di Londa, Sulawesi.
Hotel Indra Toraja menjadi destinasi
penginapan kami. Selepas mendapat bilik, masing-masing bergegas untuk mandi dan
berehat, maklumlah pendakian selama lima hari sebelum itu sememangnya
memenatkan.
Keesokan harinya, barulah kami
berpeluang melihat Tana Toraja dengan lebih dekat melalui bantuan dua orang
pemuda tempatan, Maliq dan Arma.
Menurut Maliq, sebelum ini nama Tana
Toraja sememangnya agak asing dalam peta pelancongan di Indonesia.
“Hanya selepas tahun 1980-an apabila
pemerintah menjadikan wilayah ini sebagai destinasi pelancongan kedua selepas
Bali, barulah ia mula dikunjungi pelancong dari dalam dan luar
negara.
“Selain mahu melihat keindahan
landskap semula jadinya, ada juga pelancong yang datang untuk melihat keunikan
dan budaya masyarakat suku Toraja,” katanya.
Tambah Maliq, terdapat kepercayaan
menyatakan suku Toraja berasal dari syurga yang diturunkan ke bumi.
“Bagi mengekalkan kesejahteraan
masyarakat dan buminya agar sentiasa subur, terdapat ritual khas bagi meraikan
alam kehidupan dan kematian,” jelasnya.
Salah satu ritual yang dianggap unik
dan penuh misteri yang masih menjadi amalan suku Toraja ialah ritual kematian.
Dianggap sebagai salah satu peristiwa sosial penting, ia lazim dihadiri ratusan
orang dan berlangsung selama beberapa hari.
Secara kebetulan, kami berpeluang
melihat ritual itu dengan lebih dekat ketika dalam perjalanan. Biarpun tidak
saling mengenali, kehadiran kami disambut dengan tangan terbuka oleh tuan
rumah.
Kami sempat menyaksikan bagaimana
mereka mengorbankan babi dan kerbau sebagai acara korban untuk si mati. Mata
seakan-akan terpaku seketika saat parang tajam menusuk jantung si korban.
Walaupun agak mengerikan, namun pengalaman itu ternyata amat bermakna dan
istimewa.
Seterusnya, kami dibawa ke Rante
Karassik untuk melihat simbuang batu atau batu megalitik. Bermaksud batu yang
ditarik dalam bahasa tempatan, batu-batu di situ dipercayai telah berusia
ratusan tahun.
Kami diberitahu, setiap batu yang
ditanam adalah bagi menghormati ketua adat dan keluarga bangsawan yang telah
mati.
“Hanya golongan berada yang
mengorbankan sekurang-kurangnya 24 ekor kerbau layak ‘berada’ di sini,” jelas
Maliq yang memberitahu, ritual itu masih diamalkan dalam kalangan suku Buntu
Pune.
Simbolik kerbau
PETA menunjukkan kedudukan Tana
Toraja di Kepulauan Sulawesi.
Pengembaraan kami diteruskan ke Kate
Kesu iaitu perkampungan adat yang terletak empat kilometer dari Rantepao, pusat
pentadbiran di Tana Toraja. Ia mengandungi beberapa rumah adat (tongkonan),
tanah perkuburan lama di dalam gua dan makam-makam baharu.
Penulis agak kagum melihat reka
bentuk tongkonan yang dihiasi ukiran dan motif berwarna merah, hitam, dan
kuning. Ia terbahagi kepada dua bahagian utama iaitu bilik tidur dan
dapur.
Tongkonan yang berasal daripada
perkataan tongkon bererti duduk bersama-sama. Ia juga digunakan sebagai tempat
menyimpan mayat.
Ketika berada di situ, terdapat satu
persiapan ritual kematian sedang dilakukan secara besar-besaran. Kami difahamkan
si mati berasal daripada golongan berada.
Kerbau merupakan ikon dalam ritual
itu. Tanduk-tanduk kerbau yang disusun sebaris di hadapan pintu tongkonan secara
tidak langsung menunjukkan kekayaan pemiliknya.
“Lebih banyak tanduk digantung lebih
besar upacara yang dilakukan. Paling sukar dicari ialah kerbau berwarna putih
(albino). Harganya seekor sahaja mampu mencecah puluhan ribu ringgit,” jelas
Maliq.
Selepas meninjau kawasan sekeliling,
kami dibawa menuju ke gua perkuburan lama yang terletak berhampiran. Pada
bahagian dinding gua batu ini terdapat banyak keranda kayu (erong) yang
digantung. Ada juga erong yang disumbat ke dalam rekahan atau sengaja dipahat
pada dinding gua.
Oleh kerana kebanyakan keranda di
situ telah berusia ratusan tahun, ada di antaranya telah rosak dan pecah.
Tulang-tulang rangka yang jatuh, didapati berlonggok dan terbiar begitu
sahaja.
Kami diberitahu, suku Toraja amat
menghormati elemen tanah kerana bagi mereka tanah merupakan sumber rezeki.
Disebabkan itu, mereka rela menjadikan gua dan tebing-tebing batu sebagai tanah
perkuburan.
Semakin tinggi letaknya erong pada
dinding gua semakin tinggi pula status sosialnya di mata masyarakat
.
Seterusnya, pengembaraan kami
diteruskan ke Londa yang terletak di Sandan Uai untuk melihat tanah perkuburan
batu kapur. Di situ, keranda disusun dan diletakkan mengikut garis keluarga yang
mana pada satu sisi lain, keranda sekadar dibiarkan terbuka menghadap
pemandangan luar bukit.
Dari jauh kami dapat melihat tau tau
atau patung-patung manusia yang diukir mirip si mati. Bagaimanapun, hanya
golongan berada yang layak meletakkan patung di situ, malah ruang itu juga
menjadi tempat penyimpanan harta si mati sebagai tanda status dan lambang
kekayaannya.
SEMAKIN jauh perjalanan ke dalam gua
semakin banyak keranda dan tengkorak yang boleh ditemui di
Londa.
Perasaan ingin tahu yang membuak-buak
membuatkan perasaan gerun lenyap begitu saja. Kami semua seakan asyik dalam
dunia mistik yang begitu menakjubkan.
Tanpa disedari kami telah jauh
melangkah ke dalam gua. Rupa-rupanya masih banyak lagi keranda dan rangka
manusia yang boleh ditemui di dalamnya termasuk yang baru disemadikan, iaitu
kira-kira tiga bulan lalu. Kerandanya yang masih cantik dan berkeadaan baik
terletak di bahagian atas gua tersebut.
Di ruang itu juga, penulis akhirnya
mendapat jawapan yang dicari-cari mengenai kisah mayat berjalan.
Menurut Maliq, ritual kematian
disambut secara besar-besaran bertujuan untuk menghibur dan mengiringi si mati
menuju ke ‘alam puya’ atau dunia akhirat.
Katanya, kos yang tinggi menyebabkan
keluarga si mati terpaksa menabung dan mengumpul sebanyak mungkin duit bagi
membiayai upacara ritual itu.
Disebabkan itu, si mati akan diawet
dan disimpan di dalam rumah sehingga sumber kewangan mencukupi.
“Jadi untuk memudahkan mereka semasa
melakukan ritual itu, mayat akan dipuja dengan mantera agar berjalan sendiri
sehingga ke dalam gua sebelum disemadikan terus di sana.
“Itu cerita ratusan tahun dahulu,
kini ritual memuja mayat itu tidak lagi dipraktikkan oleh generasi muda pada
hari ini,” ceritanya.
Apa yang pasti, selepas beberapa hari
meneroka bumi Tana Toraja, ternyata dunia mistiknya terlalu indah dan menarik
untuk didalami.
Bagi masyarakat Toraja, alam kematian
bukan satu alam yang harus digeruni sebaliknya diraikan secara
besar-besaran.
Belum Pernah Menang Dalam Bermain Poker Online ???
BalasPadamAtau Ingin Mendapatkan Penghasilan Tambahan Dengan Modal Yang Sangat Minim???
Segera Daftarkan ID Anda di SmsQQ Yang MerupakanAgen Judi Online Terpercaya
Solusi Yang Tepat Hanya di www(.)SmsQQ(.)com
Kelebihan dari Agen Judi Online SmsQQ :
- Tidak ada settingan apapun dalam permainannya 1000%
- Minimal Deposit Hanya Rp.10.000
- Proses Setor dan Tarik Dana akan di selesaikan dengan cepat,tepat dan akurat.Hanya memerlukan waktu 1-2 menit (Jika Tidak Ada Gangguan)
- Kebanjiran Bonus disetiap Harinya
- Bonus Turnover 0.3%-0.5%
- Bonus Refferal 20% (Seumur Hidup)
-Customer Service bersedia melayani Anda Selama 24 jam dengan pelayanan yang begitu sopan dan ramah.
- Berkerja sama dengan 4 bank lokal : BCA-MANDIRI-BNI-BRI
7 Permainan Dalam 1 ID :
Poker - BandarQ - DominoQQ - Capsa Susun - AduQ - Sakong - Bandar Poker
Untuk Info Lebih Lanjut Dapat menghubungi Kami Di :
BBM: 2AD05265
WA: +855968010699
Skype: smsqqcom@gmail.com
Tunggu Apa Lagi Bosku ?