Ahad, 6 Oktober 2013

KEAJAIBAN AL QURAN: PENEMUAN MUMIA FIRAUN YANG MENGEJUTKAN BARAT.



Ramai diantara kita pernah membaca kisah di dalam al-Quran bagaimana ALLAH swt menyelamatkan Nabi Musa as daripada Firaun yang tengelam dilautan bersama tenteranya tanpa menyedari keajaiban ayat-ayat tersebut yang telah mengejutkan dunia sains moden barat.

Pada tangal 1975, kerajaan Perancis telah menawarkan suatu bantuan bagi meneliti, mempelajari dan menganalisis mumia Firaun yang kemudiannya disambut baik oleh kerajaan Mesir ketika itu. Setelah mendapat restu daripada kerajaan Mesir, mumia tersebut telah diterbangkan ke Perancis bagi memulakan kajian.

Kajian terperinci dimulakan terhadap Mumia Firaun tersebut oleh para ilmuan terkemuka dan pakar bedah dan autopsi Perancis diketuai oleh Prof. Dr. Maurice Bucaille yang merupakan seorang pakar bedah kenamaan Perancis. Beliau merupakan pakar bedah yang disegani serta pernah mengetuai klinik bedah di Universiti Perancis. Beliau mula tertarik kepada Islam dengan inisiatif sendiri mendalami kajian biologi berhubung dengan beberapa dokrin agama. Oleh itu beliau telah menggunakan seluruh kemampuannya mengkaji sebab kematian raja mesir kuno tersebut.

Hasil kajian tersebut, satu penemuan mengejutkan yang bakal mengubah hidup Prof. Dr. Maurice Bucaille telah diperolehi. Kumpulan pengkaji yang beliau ketuai telah berjaya membuktikan bahawa Firaun tersebut telah mati akibat lemas di lautan. Sisa-sisa garam yang melekat di tubuhnya adalah bukti terbesar bahawa dia telah mati kerana tenggelam. Jasadnya telah segera dikeluarkan dari laut dan kemudian diawet untuk dijadikan mumia.

Penemuan tersebut telah menimbulkan persoalan besar kepada Prof. Dr. Maurice Bucaille. Bagaimanakah jasad mumia tersebut boleh lebih baik daripada jasad-jasad mumia yang lain padahal ia dikeluarkan dari laut?. Satu laporan akhir telah beliau siapkan tentang suatu yang diyakininya sebagai penemuan baharu iaitu rahsia mayat Firaun dari laut dan pengawetannya. Beliau kemudian menerima penghargaan Le prixDiane-Potier-Boes (Pengargaan dalam sejarah) dari Academie Frantaise dan Prix General (Penghargaan Umum) daripadaAcademie Nationale de Medicine.

Prof. Dr. Maurice Bucaille menjadi bertambah kagum dan hairan apabila dikhabarkan bahawa berita kematian Firaun yang jasadnya telah diselamatkan dari kehancuran sudahpun disebut di dalam al-Quran. Bagai mana mungkin hal ini boleh terjadi kerana mumia Firaun tersebut hanya ditemui sekitar tahun 1898 Masihi sedangkan al-Quran telah wujud ribuan tahun yang lalu.

Sementara itu dalam kitab suci agama Kristian dan Yahudi hanya menceritakan tentang tengelamnya Firaun di lautan ketika mengejar Musa a.s dan langsung tidak menceritakan perihal tentang mayat Firaun. Berbeza dengan al-Quran yang mengkhabarkan bahawa mayat Firaun akan diselamatkan daripada kehancuran buat peringatan kepada umat yang kemudian. Akhirnya  Prof. Dr. Maurice Bucaille memeluk Islam setelah dibacakan kepada beliau ayat Al-Quran Surah Yunus ayat ke 92 bahawa firman ALLAH swt bermaksud:

 “Maka pada hari ini KAMI selamatkan badan mu supaya kamu dapat menjadi  pelajaran bagi orang-orang yang datang sesudah mu dan sesungguhnya kebanyakkan dari manusia lengah dari tanda-tanda kekuasaan KAMI” Yunus: 92        

ALHAMDULILLAH lihatlah pengalaman hidup  Prof. Dr. Maurice Bucaille yang mendorong beliau memeluk Islam atas kajian dan usaha beliau sendiri untuk mencari kebenaran. Beliau kemudiannya telah menulis buku terkenal yang merungkai kebenaran al-Quran bertajuk The Bible, The Quran and Science yang diterbitkan pada tahun 1976 serta menjadi best-seller antarabangsa. Beliau sedar bahawa tidak mungkin Muhammad saw boleh mengetahui perkara-perkara seperti ini yang memerlukan kajian sains moden dengan mengunakan peralatan-peralatan changih kecuali ianya diwahyukan oleh TUHAN yang mencipta alam semesta ini iaitu ALLAH swt.

Marilah kita menjadi umat cemerlang yang mengaji dan mengkaji bukan umat ikut-ikutan. Khabarkanlah kebenaran Islam kepada Non Muslim agar mereka dapat keluar dari kegelapan kepada cahaya kebenaran Islam.
 
Sumber

Tiada ulasan:

Catat Ulasan