Sabtu, 24 Ogos 2013

Jembalang Tanah


Suatu malam raya pada tahun 1993,kami sekeluarga berkumpul di rumah Atuk.Suasana tersangat meriah pada waktu itu berbanding zaman sekarang.Waktu itu suasana masih begitu meriah.Emak-emak saudara semua masih belia dan bertenaga,sedang sepupu-sepupu aku ramai yang belum kahwin lagi itu dan ada yang masih belajar lagi.Bagi kami generasi kedua dalam keluarga besar,raya bermakna dunia ini kami yang punya.

Kami berkumpul diruang tamu depan sambil emak-emak saudara sibuk menganyam ketupat,sepupu-sepupu tuaku sibuk berborak,dan kami yang masih kecil dipaksa tidur awal,entah macam mana timbul cerita-cerita seram.Khusyuk semua mendengar,daripada yang muda hingga yang ketua.Satu daripadaa cerita yang masih aku ingat ialah;

Arwah moyang kami,(kita panggil Tok Ayah) dulunya adalah keluarganya adalahyang paling kaya didaerah kami pada zaman 1800 dulu.Namun kerana kurangnya kesedaran menabung,apa yang diwarisi generasi kami adalah kenang-kenangan saja.

Tok Ayah pada zaman tuanya masih kuat berjalan.Dikatakan berilmu dunia juga sedikit sebanyak,antara ilmu diketahuinya ialah ilmu harimau.Pengamalnya akan kelihatan menggerunkan.Suara mereka akan kedengaran bertempik seperti kilat dilangit.Dan paling misteri pengamalnya tahu apa yang dibuat oleh ahli keluarganya walau jauh berada.

Ketika itu,emak-emak saudara masih kecil lagi.Berhingus.Selalulah mereka mendampingi Tok Ayah,mungkin waktu itu beliau sudah tidak lagi mengamalkan ilmu harimaunya.Kalau tidak jangan harap cucu-cicit nak dekat.

Suatu hari,Tok Ayah menyatakan mahu pergi ke Bandar Pontian berseorangan.Teringin makan sate katanya.Namun sedihnya itulah hari terakhir Tok Ayah dilihat bernafas.Beliau maut dilanggar kereta berhampiran jambatan kampung.Sudah ajal lah maksudnya kan?kaum keluarga kami redha saja.Nak-nak kawasan tersebut memang selalu kemalangan.

Namun tidak lama kemudian,seorang bomoh mendakwa punca kematian Tok Ayah dan kemalangan-kemalanagan lain ialah kerana rasukkan jembalang yang bergentayangan berhampiran jambatan kampung itu.Zaman itu hal tahyul masih kuat.Jadi tiada siapa yang mempertikaikan.

Maka penduduk kampung bersetuju meminta bomoh itu menghalau jembalang puaka tersebut.Mudah saja kerja bomoh itu,sediakan makanan berupa kambing putih disembelih,dan dikatakan jembalang tersebut telah dipindahkan jauh.

Namun baru diketahui kemudian jembalang tersebut sekadar berpindah tempat tidak berapa jauh dari jambatan tersebut.

Di depan sekolah rendah kampung je duduk pindahnya......pehhhhh. Penipu memang syaitan ini.
 
 
Sumber

Tiada ulasan:

Catat Ulasan