Isnin, 12 Ogos 2013

HANTU RAYA MENJELMA DI MALAM AIDILFITRI


 



Pejam celik, pejam celik je dah nak raya. Dah lama aku tak balik kampung..Rasanya dah dekat lima tahun sejak aku sambung belajar ke luar negara. Tahun ni, dapat gak aku beraya di kampung, jumpa mak, abah dan adik-adik serta kawan-kawan yang dah lama hilang tanpa khabar berita.
Apa cerita dengan Naim ye ? Dah lama aku tak contact dia. Kalau jumpa mesti dia marah gile kat aku pasal aku tak reti-reti nak hantar surat kat dia. Dulu masa kecik Main sama-sama. Bila dah belajar... lupa kawan ! Raiz senyum sendirian. Terkenang zaman riang kanak-kanaknya bersama Naim.
Bas yang terhenyak-henyak dek jalan yang berlubang terasa bagai membuai sambil melayan kenangan. Mesti semua orang terkejut dengan kepulangannya. Mesti ramai awek kempung menyesal kerana mengejek dia dahulu. Maklumlah dulu Raiz 'nerd' ! Selalu kena buli. Naimlah yang selalu jadi 'bodyguard'nya.
Tapi sejak belajar di luar negara, dia dah berubah. Jadi kacak dan pandai bergaya. Naim juga mesti terlopong melihat perubahan dirinya. Bas yang membawa Raiz dari pekan tadi berhenti di bahu jalan. Untuk sampai ke rumah, Raiz kena berjalan kaki hampir sepuluh minit. Ketika turun dari bas, Raiz lihat ada seseorang duduk mencangkung di bawah tiang lampu.
Seakan macam dikenalinya orang itu. Raiz menghampiri. Orang itu terkebil-kebil memandangnya sambil menggigit anak kemuncut. "Wey ! Siut ! Aku ingat orang darat mana tadi ! Engkau rupanya ! Apa kau buat tepi jalan malam-malam camni ?" Razi bersuara sambil memeluk Naim yang terkekeh-kekeh ketawa. "Aku tunggu kau baliklah! Wah ! Orang UK ! Balik Malaysia jadi camni kau yek.. hensem nampak ?" Naim menepuk-nepuk bahu Raiz.
Kegembiraan jelas terbayang diwajahnya. "Biasa la ! zaman beredar, manusia pun kena berubah ! Mana kau tau aku nak balik ?" Naim tidak menjawab soalan Raiz, cuma tersengih-sengih. Raiz memerhatikan Naim dari atas hingga ke bawah.. Ada perubahan ketara pada sahabatnya. Nampak berserabut, selekeh dan kakinya sedikit tempang. "Apa kena dengan kau ni? Apasal kaki kau tu? Lagi satu aku tengok kau ni macam ada masalah je..." tegur Raiz. Naim kelihatan murung.
"Aku memang ada masalah pun. Eh ! kau ni nak terus balik rumah ke ?" Naim mengubah topik. "Cadangnya gitulah !" " Ala ! singgahlah rumah aku dulu ! Aku dah lama tak borak dengan kau. Banyak benda aku nak cerita. Bukan senang aku nak jumpa kau!" pujuk Naim lalu menarik tangan Raiz, dan tanpa membantah, Raiz mengikut sahaja.
"Tak apalah, malam ni aku temankan Naim ! Pagi esok aku balik la ! boleh terus siap untuk sembahyang raya !" kata Raiz dalam hati.
"Eh ? Kau duduk sorang je ke ? Mana mak ayah kau ? Raiz kehairanan apabila mendapati suasana rumah Naim sunyi sepi. Malah rumah itu hanya diterangi cahaya pelita minyak tanah ! Naim menarik nafas panjang. "Inilah ! nasib aku malang betul Iz, lepas kau pergi UK dulu, macam-macam terjadi kat aku ! Mak ayah aku sakit, aku tak dapat sambung belajar sebab nak jaga diorang.
Terpaksalah aku buat kerja kampung. Tapi mulut orang jahat betul, aku dituduhnya buat kerja-kerja mencuri. Kaki aku ni, tempang dibalun dek orang kampung la!" Terkejut Raiz mendengar cerita Naim. "Setahun lepas tu mak ayah aku meninggal. Kau tau, takde sapa yang datang nak uruskan jenazah, kecuali mak abah kau dengan pak imam je !" Naim terisak-isak. Dia mengesat airmata dengan lengan bajunya yang lusuh.
Raiz tergamam. Tidak disangka-sangka nasib Naim sebegitu malang. "Lepas mereka meninggal, hidup aku jadi tak tentu arah. Aku tak ada tempat nak mengadu. Tiap-tiap malam raya sampailah ke hari raya, aku tunggu tepi jalan, manalah tau kot-kot kau ada balik !
Pasal aku tau kau sorang je boleh dengar masalah aku. Semua orang cakap aku gila. Minah-minah kilang pulak tuduh aku nak mengenen diorang. Hishh ! Aku cuma tunggu kau balik ! Salah ke ? Kau kawan aku dunia akhirat. Diorang apa tau ? Tak peduli aku makan ke, minum ke ! sakit ke ! matipun diorang mesti tak ambil peduli !"
Suara Naim sedikit tinggi. Menunjukkan rasa hampanya. "Aku mintak maaf Naim, aku betul-betul tak tau hidup kau susah sampai macam tu sekali !" Raiz menyuarakan rasa bersalahnya. Naim cuma tersenyum. "Tu la kau, pergi belajar jauh-jauh tu kenapa ? Dah langsung tak dengar berita. Tengok-tengok balik dah jadi camni bergaya kau ye ! Eh ! Minumlah ! rumah aku takde apa boleh dimakan. Ni je la !". Naim menyorong gelas berisi teh sejuk dan sepiring biskut kering.
Hati Raiz sebak. Sampai begini susah hidup Naim ! "Aku mintak maaf Naim, sedih sungguh aku tengok kau ni !" Suara Raiz sayu dan pilu. Naim senyum tawar. "Buat apa kau mintak maaf ? Aku jadi macam ni pun bukan kau punya angkara. Dah nasib aku, nak buat camana.
Kau dah balik ni, selalu-selalu la jenguk aku kat sini ! ye. Esok dah nak raya,aku Mintak ampun maaf dengan kau dari hujung rambut sampai hujung kaki. Halalkanlah makan minum aku selama kita berkawan. Raya ni datanglah rumah aku ye!"
Mereka berbual hingga larut malam. Raiz tak sedar hingga pukul berapa. Ketika matanya terasa berat, Naim menghulurkan bantal kecil dan tilam nipis sambil tersenyum. Terus Raiz tertidur..
"Astaghfirullah ! Budak ni kat sini rupanya ! Puas kita tunggu dia balik !" Satu suara kuat menyebabkan Raiz tersentak dari tidur. Terpisat-pisat Raiz bangun."Eh ? Mak !" terkejut Raiz lihat ibunya berdiri di depan bersama ayah dan ahli keluarganya yang lain. Semeunya berpakaian cantik dan kemas.
"Yang kau tidur kat sini pagi-pagi raya ni kenapa ? Dah takde rumah nak balik ?" jerkah ayahnya. "Eh ? Kenapa pulak diorang marah ni ? Raiz memerhatikan ekelilingnya.Tiada gelas berisi teh... tiada biskut kering ! Hanya daun-daun kering yang bertaburan ! Lebih memeranjatkan lagi, di tepinya terpacak batu nisan !
Raiz melompat bangun.. Raiz pandang sekeliling. Bukan satu sahaja batu nisan,ada dua, tiga, malah berpuluh-puluh lagi. Raiz mengelabah.
"Eh ? Semalam saya pergi rumah Naim, mak... ayah ! "Apa ?? Kau tengok... dekat kubur siapa kau tidur tu !" Raiz segera mengamati tulisan jawi yang tertulis pada batu nisan. Abdul Naim bin Malik.16 September 1975 - 27 Oktober 2008 ! Raiz terpelangah.
"Mak ! Malam tadi saya jumpa Naim mak !! Kalau dia takde, sapa yang saya jumpa malam tadi ? Bulan puasa pun ada hantu ke ?" "Budak ni...bulan puasa mana ada hantu ! Naim dah tak ada ! Dia meninggal hari pertama menyambut puasa. Masa tu ribut, dia duduk dekat kubur arwah mak ayah dia. Ada pokok tumbang tertimpa dia. Esoknya baru orang jumpa dia, dah tak ada.." terang ibunya dengan suara pilu.
Raiz tambah terkejut. Terfikirkan pengalaman malam tadi ! 'bertemu' arwah Naim di malam menjelang raya. Kalau betul bulan puasa tak ada hantu ! apakah yang Raiz temui Semalam ? Petunjuk apakah yang Allah ingin sampakan padanya.


Raiz terduduk kebingungan di sisi pusara Naim, lantas dia teringatkan kata-kata arwah malam tadi. "Kau dah balik ni, selalu-selalu la jenguk aku kat sini ye. Esok dah nak raya, aku mintak ampun maaf dengan kau dari hujung rambut sampai hujung kaki. Halalkan makan minum aku selama kita berkawan. Raya ni datang lah rumah aku ye !"
Serta-merta Raiz kembali duduk di sisi pusara arwah Naim lalu menadah tangan. Kalimah-kalimah ayat suci disedekahkan kepada arwah."Terima kasih kerana mengingatkan aku ! semoga kau tenang dan aman di sana !
 
 
Sumber

Tiada ulasan:

Catat Ulasan