Rabu, 14 Ogos 2013

Kisah Seram Sesat Solat Di Bilik Jenazah

 


Nama saya Hidayah saya ada dua kisah yang saya ingin saya kongsikan disini…kejadian ni terjadi pada tahun 2009. Saya tidak ingat tarikhnya tetapi hari itu adalah hari ahad. Pada masa itu saya bertugas mengajar di sekolah tahfiz..disebabkan hari ahad tiada kelas, saya telah mengajak beberapa pelajar tahfiz melawat rumah salah seorang pelajar tahfiz juga, Sawer namanya.

 Kisah Seram Sesat Solat Di Bilik Jenazah 

Kami pergi seramai 4 orang, saya, Aliff, Ezul dan Sawer. Ketika sampai dirumah Sawer ketika itu sudah penghujung waktu zuhur, disebabkan tidak selesa untuk solat di rumah Sawer, saya mengajak student2 saya untuk solat di surau berdekatan..bila Sawer kata mmg ada surau berdekatan rumahnya, saya pun tersenyum…Alang-alang nak pergi solat, boleh la tengok-tengok kawasan itu..

Tiba saja di surau, saya berkata kepada Sawer,




Saya : Sawer..tempat solat perempuan sebelah mana??

Sawer : Saya pun tak tahu kak..lama saya tak datang surau ni..banyak sangat berubah..

Ezul : kak..kat sana kut..tengok tu ade banyak kain telekung tu..(sambil menunjuk ke sebelah kiri surau)

Saya memang tak fikir apa.. terus berlalu kearah yang di tunjul Ezul tadi..bila sampai di tempat itu…bulu roma saya tak semena-mena meremang. Masa tu saya betul-betul pelik, kenapa tempat ni macam tak terurus dan saya amati kawasan keliling, saya lihat macam kawasan orang mengaji, sebab nampak rehal (tempat letak kitab)… Saya istifar, terus ketempat berwuduk..ketika berwuduk, sekali lagi bulu tengkuk saya meremang..saya terus pusing kebelakang, tiada apa-apa yang pelik.. terus saya ambil wuduk dengan kelang kabut,dengan hati tak tenang..selesai berwuduk,saya terus ke tempat kain telekung..agak terkejut bila saya tengok kain telekung bersepah-sepah.. saya terus membebel sendiri..

Saya : haishhh budak-budak ni…dah solat,tak reti nak lipat balik..

Selesai pakai telekung, saya masih rasa tak tenteram, tak tahu kenapa dengan kain telekung yang senteng (pendek) saya pusing-pusing mencari arah kiblat. Masa tu memang tak fikir la kenapa telekung tu macam pendek sebab saya fikir itu telekung kanak2..saya intai tempat solat lelaki, untuk pastikan arah kiblat…setelah betul-betul pasti arah kiblat…saya mula untuk solat..

Dari rakaat pertama saya solat, hati saya betul-betul tak tenteram…masa tu hanya Allah saja tahu..betapa saya rasa takut sangat entah kenapa…solat yg sepatutnya 4 rakaat saya hanya sudahi 2 rakaat sahaja. Dalam hati berkata “Biarlah aku solat balik kat rumah nanti..macam mana nak solat dengan hati mcm ni…”…saya terus cabut telekung..saya lipat, terus saya lari keluar dari tempat itu…

Ketika berdiri di luar kawasan surau, saya nampak Ezul, Sawer dan Aliff baru selesai solat..

Ezol :..eh..cepatnye akak solat..

saya :..ermmm..

Saya tak cakap banyak lalu terus berjalan keluar, dalam hati ni hanya mahu keluar cepat-cepat dari kawasan surau itu. Setelah jarak hampir 5 meter..saya mula bersuara..

Saya : Ezol..tadi akak solat 2 rakaat jer..

Ezol : hah!! apa la akak ni…kami siap qodor zohor lagi tau..

Saya : bukan…hati akak tak sedap la tadi…akak rasa lain macam sangat…sebab tu akak lari keluar dari surau perempuan..

Sawer :..ehhh kak..akak solat kat mana? Sawer tak nampak akak pon kat surau perempuan tadi..(berderau darah saya)
Saya : lahh akak solat kat tempat Ezol tunjuk tadi la..

Sawer :..hah?? Saya lupe nak panggil akak..surau perempuan kat belakang kami je kak..ingat akak tahu…

Terus berubah muka saya, nampak perubahan muka saya..Ezol yang seakan faham perubahan wajah saya..terus mengajak saya kembali ke surau tadi..pada mulanya saya tak mahu pergi semula..Tapi Ezol beriya-iya mahu lihat tempat saya solat tadi..saya pun hanya mengikut mereka patah balik..

Setiba di tempat saya solat..Ezol terus masuk..Ezol menggeleng-gelengkan kepala dan istifar beberapa kali..ezol ketika itu berusia 13tahun..

surau berhantu Kisah Seram Sesat Solat Di Bilik Jenazah
Ezol:…akak…ni tempat uruskan jenazah la kak…

Rasa lemah longlai badan saya…rupanya,tempat saya berwuduk tadi adalah tempat mandi jenazah. Telekung yang saya pakai pula adalah kain kafan yang digunakan untuk jenazah..hanya Allah saja tahu..saya betul-betul takut dan terkejut..Ezol pula minta handphone saya untuk mengambil beberapa gambar untuk bertanya kepada mama saya untuk sah kan..saya mengaku, saya memang tidak pernah tahu macam mana menguruskan jenazah..jadi saya memang tak tahu apa-apa..setelah Ezol selesai ambil beberapa gambar dengan menggunakan handphone saya, kami terus pulang ke Brunsfield, Shah Alam..

Setiba di shah alam, kami terus pulang ke asrama masing-masing…Memang tidak tenteram hati saya. Hendak mandi, solat, makan semua serba tak kene. Saya periksa semula gambar yang di ambil Ezol tadi…tak ada nampak apa-apa pulak..tiba-tiba telefon dari lobi berbunyi..

Terdengar suara Ezol ditalian.

Ezol : akak..akak turun kat kelas boleh..kami semua tunggu akak kat kelas yer…

Saya : hah..ok2..kejap yer..

Saya bersiap, terus turun tingkat satu…sedang tunggu lif, tiba -tiba bulu roma saya meremang…saya tak fikir banyak terus turun guna tangga..asrama perempuan hanya di tingkat 2…sampai saja di kelas tahfiz..saya tengok muke Ezol pucat…saya tanya kenapa..dia kata tak ada apa-apa..

Menjadi kebiasaan malam isnin, saya akan buat kelas tambahan. Sedang saya mengajar mereka di meja bulat tiba-tiba saya terdengar orang berbisik di telinga saya “DAYAAAH”…saya terus menoleh ke kanan saya tiadA sesiapa, kerna semua student duduk di depan saya…semua student pelik. kenapa saya tiba-tiba berhenti.

.saya tak tahu nak cakap apa…saya kata “tak ada papa la”..saya sambung pelajaran kami masa tu…5 minit kemudian, tetiba pintu besi kelas kami di ketok dengan kuat sampai saya yang paling tua pon terus lari keluar. Apa lagi la student-student saya masa tu semua pun sampai lari keluar. Saya dan semua student tak nampak apa-apa…sebelah kelas kami, ada kedai runcit…saya tanya kan kepada kakak yang menjaga kedai ketika itu…”KAK..TADI ADA NAMPAK TAK ORANG KETUK PINTU KAMI??”..akak tu kata tak ada orang pulak yang lalu…saya langsung batalkan kelas malam tu…saya ajak semua student tadi kekedai makan berhampiran…ketika di kedai makan…saya terus cerita pada mereka..
 
Saya :..Sawer..Ezul..(saya tak sebut nama Aliff..kerana Aliff ketika itu baru berusia 10tahun..saya tak mahu dia takut)..tadi dalam kelas ada benda bisik kat telinga akak…

Ezol tiba-tibe terbeliak mata..mungkin terkejut..

Ezol :..sebab tu akak berhenti tibe-tibe tadi ker?? akak..saya pun kene tadi kat dalam kelas masa pergi belakang kelas..

Saya :..Ezol kene apa??

Ezol :..saya rasa ade orang bisik nama saya kat telinga saya..

Ezol kata ketika pulang ke asrama hati dia pun tak tenteram..seperti ada yang memerhatikan dia..sampaikan dia tak berani mandi dalam toilet..dia mandi di tempat mesin basuh (biasa lah kalau rumah condo ade ruang kat dapur untuk letak mesin basuh)..

Kami terus belek-belek gambar tadi..saya ambil berkeputusan untuk delete semua gambar semasa kat surau USJ tadi..setelah saya delete semua gamba tadi..kami berehat sebentar sebelom bawa student-student saya tadi ke lobi dan duduk di lobi sehingga pukul 2pagi nak balik asrama pun saya minta student-student yang hantar…

Sejak padam gambar2 di surau, saya tak lagi di ganggu..tapi kadang-kadang masih terasa ada yang memerhati, setelah pulang ke gombak saya ceritakan kepada mama. Mama terus hulurkan secawan air yasin yang sememangnya sedia ada di dalam rumah. Mama suruh saya selawat 3kali, minum dan tuang sedikit atas tapak tangan dan sapu keseluruh badan..untuk pulihkan semangat katanya…

Tapi sememangnya di bangunan Brunsfield, Shah Alam ni, saya ada dengar cerita macam-macam. Ada satu unit (saya tak pasti tingkat berapa)..terbakar…saya pernah lalu di unit tersebut..memang unit tersebut masih ade kesan kebakaran…banyak juga kes bunuh diri dan macam-macam kes kematian di bangunan tersebut…

5 bulan saya menginap di bangunan tersebut, macam-macam kisah saya dengar…ada yang kata ternampak pontianak di kawasan swiming pool. Kejadian tersebut berulang kali berlaku dan bahagian management terima banyak aduan berkenaan, kawasan tersebut terpaksa ditutup pada pukul 10 malam..

Cerita berkenaan Pontianak di bangunan tersebut, saya sendiri pernah hadapi situasi tersebut ketika itu pukul 4pagi. Saya terima panggilan dari majikan saya supaya buka pintu belakang kelas, sebab anaknya mahu ambil beg untuk jemaah umrah (majikan saya buat dua kerja tahfiz dan travel umrah)… saya kejutkan anak bongsunya (perempuan) untuk temani saya dia tak mahu!!.. Saya tak dapat bayangkan pukul 4 pagi nak saya pergi buka pintu belakang bangunan…adoiiii…dengan berat hati..saya terus turun tingkat satu.. sedang saya tunggu lift tetiba sayup-sayup saya terdengar dengan jelas suara tangisan seorang perempuan..

“Kenapa kau tinggalkan aku…kenapa kau buat aku macam ni..”

Mulanya saya ingat saya mamai tapi suara tangisan itu masih lagi terngiang dan semakin lama semakin kuat..

“Kenapa?? isk isk isk…kenapa kau tak hargai aku?? kenapa kau tinggal aku?? kenapa!!!”tiba-tiba suara itu jadi marah..

“KENAPA KAU BUAT AKU MACAM NI!!KENAPA KAU BUNUH AKU!! HAH!! APA SALAH AKU!!”

Ya Allah…hanya Allah saja tahu perasaan takut saya macam mana…saya tengok lift masih kat tinggat 14, dalam hati ni ..”Alamak lama nya la”..nak turun guna tangga..tangga gelap…saya terus capai handphone, saya hubungi teman lelaki saya masa tu memang tak dapat la. Jam pun baru pukul 4 pagi sape nak bangun?? Time macam ni, kalau bom meletop pon, tiada siap akan bangun. Suara perempuan tadi pula semakin lama makin dekat, makin kuat…saya pulak semakin tak tentu arah..nak aje rasanya menjerit “WEI BUKAN AKU YANG BUNUH KAU LA”…lift ketika tu dah sampai tingkat 5…tetiba hati saya jadi takut…takut bila lif terbuka, lain pulak saya nampak….saya cuba kebelakang sikit dari jarak lift tapi saya masih tak berani nak pandang depan lift. Saya hanya pandang bawah je..suara perempuan tu, saya dah tak endah dah..yang saya fikir masa tu hanya ..apa yang nak muncul depan saya bile lift tu terbuka…

“TINGGG” ..bunyi menunjukkan liff terbuka..saya masih tidak berganjak masih pandang bawah.

“Hah kau tak nak masuk ke?” suara tu saya kenal sangat, saya terus mendongak Mohsin…anak majikan saya, saya terus ucap syukur dan lari masuk dalam lift.

Mohsin : Kenapa kau ni?? Macam nampak hantu jer..

saya : Memang pon..bukan nampak..tapi dengar…

Mohsin :hahahaha ntah-ntah laki bini gadoh ker? ke kau tertidur sambil berdiri??

Saya memang tahu Mohsin bukan la jenis serius orangnya..suka permainkan apa yang saya cakap…

Saya : Weii.. kau hantar aku sampai tingkat 2 tau..

Mohsin :vtak nak..aku dah lambat nak hantar beg-beg ni ke airport..

Aduh.. macam mana la saya nak balik…akhirnya saya buat keputusan tunggu sampai pukul 7 pagi, bila matahari dah keluar, baru saya naik asrama, saya demam 3hari…mama saya dari gombak datang ke shah alam untuk bawa saya balik dan pulihkan semangat saya…sejak itu tiap kali saya kene bertugas tengah pagi, saya akan minta student-student saya temankan..

Terima kasih sebab ketengahkan cerita saya..salam..

Misteri di Masjid
(benar atau tidak hanya si penulis sahaja yang tahu)

-admin Iza-facebok
 

4 ulasan:

  1. memang biasa kalau orang tak tahu akan ambil wudu n terpakai kain kafan sebagai telekung. sebab tu lah surau/masjid biasa nya akan kunci, khas untuk bilik jenazah. anyway, good reading. thank you

    BalasPadam
  2. Belum Pernah Menang Dalam Bermain Poker Online ???
    Atau Ingin Mendapatkan Penghasilan Tambahan Dengan Modal Yang Sangat Minim???
    Segera Daftarkan ID Anda di SmsQQ Yang MerupakanAgen Judi Online Terpercaya

    Solusi Yang Tepat Hanya di www(.)SmsQQ(.)com

    Kelebihan dari Agen Judi Online SmsQQ :
    - Tidak ada settingan apapun dalam permainannya 1000%
    - Minimal Deposit Hanya Rp.10.000
    - Proses Setor dan Tarik Dana akan di selesaikan dengan cepat,tepat dan akurat.Hanya memerlukan waktu 1-2 menit (Jika Tidak Ada Gangguan)
    - Kebanjiran Bonus disetiap Harinya
    - Bonus Turnover 0.3%-0.5%
    - Bonus Refferal 20% (Seumur Hidup)
    -Customer Service bersedia melayani Anda Selama 24 jam dengan pelayanan yang begitu sopan dan ramah.
    - Berkerja sama dengan 4 bank lokal : BCA-MANDIRI-BNI-BRI

    7 Permainan Dalam 1 ID :
    Poker - BandarQ - DominoQQ - Capsa Susun - AduQ - Sakong - Bandar Poker

    Untuk Info Lebih Lanjut Dapat menghubungi Kami Di :
    BBM: 2AD05265
    WA: +855968010699
    Skype: smsqqcom@gmail.com

    Tunggu Apa Lagi Bosku ?

    BalasPadam