Dunia Seram - Villa Nabila(2015)
Keras dan "angker", kata orang yang pernah menjenguk Villa Nabila. Kes
budak yang hilang pada tahun 2013 dalam suatu akhbar telah memberi
persepsi bahawa dia "sudah berkali-kali pergi tapi takde hantu pun,.."
tetapi budak itu juga dengan sebenar-benarnya diwawancara dalam filem
separuh dokumentari, separuh "lakonan semula" ini.
Percaya atau tidak?
Ada sesuatu yang hendak diberikan oleh Villa Nabilla, percubaan
pertama Syafiq Yusof dalam pembikinan filem seram (atau aku silap di
sini, dokumentari campur fiksyen). Aku menolak "penceritaan semula"
filem ini yang penuh percubaan biasa dan baik untuk "sebuah filem
seram", ada yang lebih menarik, setelah segala mumbo jumbo, rasuk
hantu, tangan hitam, dan hantu berambut panjang datang mengejut kamu.
Yang lebih menarik di sini selain itu ialah percubaan Syafiq untuk
berjalan atas tali runcing yang nipis, antara fakta dengan fiksyen akan
dunia angker "sebuah rumah hantu paling menakutkan di JB".
Persoalan dokumentari yang dibawa oleh Syafiq ini menarik, kerana
dokumentari juga merakam kebenaran zaman dan manusianya. Ya, ini
dokumentari tentang rumah hantu, jadi apa kena-mengenanya dengan
sejarah, bukan? Tunggu dulu. Masuk Daniel Martin dan Rossali Azrin.
Mereka ialah dua pembikin filem bebas (aku suka istilah ini, bebas=indie)
yang melakukan dokumentari (boleh rujuk akhir kredit filem tentang
kredit pengarahan mereka) tentang villa berhantu ini selepas kes budak
itu. Daniel dan Rossali melakukan dokumentari untuk merakam kebenaran
(apa-apa yang dapat dirakam di kamera) dan menjadi saksi kepada apa-apa
maksud subjek yang diutarakan. Di sini, pada mula jawapan si budak yang
hilang kelihatan kurang memuaskan, dan penemuan beberapa perkara,
seperti notis robohan (tetapi rumah itu tetap di situ), skeptik polis,
dan pertemuan Asyraf dan Amar, menjadikan persoalan filem, yang
selalunya kita anggap remeh, menjadi persoalan untuk dibicarakan. Kita
menyedari sesuatu, filem ini meninggalkan genre yang dipopularkan oleh Blair Witch Project, dan mungkin memulakan suatu "genre baharu" di Malaysia, yakni dokumentari yang mungkin mockumentary. Pembikin
filem ini dengan sengaja membiarkan persoalan yang dikemukakan itu
dijawab oleh penonton, setelah menayangkannya kepada penonton, menjadi
suatu persoalan pada akhirnya (Syafiq sendiri tidak mempercayainya, sama
seperti Daniel tentang rumah di Danga Bay itu berhantu). Ketidaktentuan
inilah yang bermain dalam filem seram, untuk "menentukan" perkara yang
tidak dapat dilihat, dengan pengwujudan persoalan ini menarik dalam masa
penonton biasa diberikan seram atas nama "ciptaan" dan cuba
menyelongkar lagi maksud dunia tahyul dan ghaib dalam alam Melayu.
Dalam "penceritaan semula" yang dilakonkan oleh Pekin Ibrahim dan
beberapa pelakon tidak dikenali (aku suka sentuhan Syafiq yang ini,
mengambil pelakon yang tidak dikenali untuk menaikkan taraf
ketidaktentuannya), kita pula sengaja diberikan dialog dan percubaan
yang menyerupai filem tipikal lakonan semula yang pernah kita tonton
dibikin oleh Filem Negara dan Kementerian Pendidikan tahun 1980-an.
Dialognya mendatar semacam tetapi ini amat disengajakan. Lalu disusun
dengan ketidaktentuan demi ketidaktentuan. Apa yang menarik lagi, rumah
itu, setelah cuba diroboh-robohkan oleh Pekin dan pekerja lain, rumah
itu tidak dapat roboh-roboh. Dinding yang ditebuk, terbina balik
keesokannya. Syafiq dengan beberapa kali menunjukkan, villa itu terus
berdiri dalam seram, baik siang atau malam. Hal ini seakan-akan
menyatakan dengan sinis, berapa kali pun manusia cuba merobohkan wayang
"seram" lokal itu, ia tetap di situ, berdiri dan terus-terusan
bermisteri dan menunggu untuk pembikin baharu pula mengutipnya.
Meletakkan para kontraktor itu sebagai kontraktor bumiputera juga
menarik, dengan keadaan mereka yang terdesak, dan cukup makan, dan dapat
membuat kerja "longkang dan betulkan jalan", seakan-akan menyampaikan
kritikan yang kena pada tempat terhadap Dasar Ekonomi Baru, sewaktu
ekonomi Malaysia sedang dalam keadaan tidak menentu sekarang, yang
menunjukkan, manusia bumiputera sudah lama memahami desakan materi dan
bersungguh dalam pekerjaan. Tetapi kemunduran dan keadaan tetap dalam
kedudukan sosial sama mereka berlaku bukan kerana mereka malas, tidak
berijazah atau bodoh, tetapi atas hal-hal yang mereka sendiri tidak
dapat memahaminya, yang sentiasa sahaja menghalang niat hidup mereka
dalam survival hidup.
Memang kedua-dua persoalan yang aku bangkitkan itu, tidaklah tersampai
begitu sempurna sebagai bentuk keseluruhan filem, sebab filem ini tetap
filem seram, dan maksud filem seram yang asal ialah untuk membuat orang
takut, dan memang, ada bahagian yang aku seriau. Lebih-lebih lagi tempat
itu memang menakutkan (dan memang menjadi tempat yang dapat mencipta
pelbagai bentuk mitos seram dan legenda urban), namun di situlah
terletaknya persoalan sejarah, terdapat tempat yang dilupakan, membina
sejarahnya yang tersendiri daripada sejarah asal, cerita demi cerita
dibina, mengelabui cerita yang mungkin sebenar dan sudah ditelan lumut
dan semak-samun, tetapi pernahkah manusia yang tinggal di tanah itu
betul-betul ingin mencari sejarah yang sebenar? Persoalan itulah yang
berjaya disampaikan oleh Syafiq.
Sinematografi filem ini baik dan berfungsi, dibantu seperti biasa,
suntingan jitu filem ini. Runut bunyi juga memainkan pernana yang baik,
walaupun sedikit mengada-ngada, namun Syafiq faham bahagian yang
memerlukan keadaan sunyi untuk tumbukan seram seterusnya. Dengan
penambahan dokumentari sebenar Daniel dan Rossali, filem ini menambah
sikap risque terhadap subjek, seakan-akan mencari kebenaran itu
(walaupun seakan-akan tidak bersungguh) sesuatu yang diperjuangkan dan
akan sentiasa dihalang dan diberi peringatan agar tidak dilangkaui.
Klasifikasi Villa Nabila: P13, terdapat babak ganas, tahyul dan seram yang tidak sesuai disampaikan kepada kanak-kanak.
DITONTON DI GSC, Mid Valley.
Tonton Online Disini
Belum Pernah Menang Dalam Bermain Poker Online ???
BalasPadamAtau Ingin Mendapatkan Penghasilan Tambahan Dengan Modal Yang Sangat Minim???
Segera Daftarkan ID Anda di SmsQQ Yang MerupakanAgen Judi Online Terpercaya
Solusi Yang Tepat Hanya di www(.)SmsQQ(.)com
Kelebihan dari Agen Judi Online SmsQQ :
- Tidak ada settingan apapun dalam permainannya 1000%
- Minimal Deposit Hanya Rp.10.000
- Proses Setor dan Tarik Dana akan di selesaikan dengan cepat,tepat dan akurat.Hanya memerlukan waktu 1-2 menit (Jika Tidak Ada Gangguan)
- Kebanjiran Bonus disetiap Harinya
- Bonus Turnover 0.3%-0.5%
- Bonus Refferal 20% (Seumur Hidup)
-Customer Service bersedia melayani Anda Selama 24 jam dengan pelayanan yang begitu sopan dan ramah.
- Berkerja sama dengan 4 bank lokal : BCA-MANDIRI-BNI-BRI
7 Permainan Dalam 1 ID :
Poker - BandarQ - DominoQQ - Capsa Susun - AduQ - Sakong - Bandar Poker
Untuk Info Lebih Lanjut Dapat menghubungi Kami Di :
BBM: 2AD05265
WA: +855968010699
Skype: smsqqcom@gmail.com
Tunggu Apa Lagi Bosku ?
Agen Judi MGMCASH88 Online Terbesar Dan Terpercaya Indonesia.
BalasPadamBergabunglah Bersama Kami Para Member Yang Setia Di MGMCASH88,
Bagi Anda Yang Belum mempunyai ID , Silahkan Melakukan Registrasi (Daftar).
Hanya 1 Rekening Anda Sudah Bisa Bermain Semua Game yang ada DI MGMcash88
Ini adalah list game yang ada di MGMcash88 :
- SBOBET BOLA
- SBOBET CASINO
- ION CASINO
- MAXBET
- TANGKAS 365
- 368bet
- SABUNG AYAM
- CBO855
Tersedia Game Baru kami Fish Hunter ( Tembak Ikan )
PROMO BANDAR ONLINE MGMCASH88 :
-Bonus Depo Bola 50%
-Bonus Cashback Bola 5% - 10%
-Bonus Depo Casino 3%
-Bonus Rollingan Casino 0.7%
-Bonus Referal Bola 3% MenangKalah teman
-Bonus Referal Casino 1% MenangKalah teman
Costumer Service 24 Jam Online :
Pin BBM : 7B2EC260
Pin BBM khusus : mgmcash8
Whatsapp atau nomor sms :
+66615620266
YM : mgmcash88
Agen Poker Uang Asli Pasti Menang Terus. Postingan dan Blogger yang bagus untuk kita para pemula yang belum mengerti. Dan dari postingan anda, saya banyak belajar. Semoga postingan berikutnya bisa memberikan informasi yang lebih. Terima Kasih :)
BalasPadam