Selasa, 24 Julai 2012

Kisah Misteri - Kahar berkelah dengan kanak-kanak di tepi tasik

 

Oleh Sabaruddin Abd Ghani



Dunia Seram - SUDAH beberapa kali Kahar mengajak kami meredah puncak Bukit Raya di Kampung Budu dekat Kuala Lipis, Pahang. Konon katanya, di situ terdapat banyak pokok salak berbuah dalam pelbagai perisa. Beriya-iya dia memujuk tetapi kami tidak berapa yakin. Ramai penduduk memberi tahu seperti dakwaan Kahar tetapi apabila pergi, tiada sepokok salak pun dijumpai.
SUDAH beberapa kali Kahar mengajak kami meredah puncak Bukit Raya di Kampung Budu dekat Kuala Lipis, Pahang. Konon katanya, di situ terdapat banyak pokok salak berbuah dalam pelbagai perisa. Beriya-iya dia memujuk tetapi kami tidak berapa yakin. Ramai penduduk memberi tahu seperti dakwaan Kahar tetapi apabila pergi, tiada sepokok salak pun dijumpai.

Yang pergi cuma dapat letih. Bukan mudah untuk meredah banjaran bukit berbatu dan berhutan tebal itu. Pernah terjadi beberapa penduduk lari berselerak apabila terserempak seekor pak belang menyergah mereka.

Bukit Raya bukan saja kaya dengan khazanah alam, malah mempunyai keistimewaan tersendiri. Kalau pergi dengan niat jahat maka padah ganjaran diterima dan begitulah sebaliknya.

Begitu lebih kurang cerita Bang Judin (bukan nama sebenar) mengimbas kembali kisah bukit itu yang keadaannya seperti banjaran gunung menghiasi pemandangan latar beberapa kampung lain seperti Kampung Jerangsang, Tanjung Besar, Kemahang, Chat dan Tualang Padang.

Berbalik kepada kisah asal, Bang Judin berkata, Kahar yang belum pernah menjejakkan kaki di puncak bukit itu berhasrat benar suatu hari nanti akan melakukannya. Banyak kisah aneh yang didengar mempengaruhi dirinya untuk menjelajah bukit terkenaan.

Suatu hari, Kahar yang ketika itu sudah beristeri dan mempunyai dua anak pergi ke rumah Wahab Tongkat Ali. Lelaki agak berusia ini mendapat gelaran demikian kerana sering mencari akar kayu, terutama tongkat Ali di lereng bukit itu bagi tujuan perubatan.

Kedatangan Kahar ke rumah Wahab Tongkat Ali bertujuan memberitahu sesuatu. Dia yakin perancangan kali ini pasti menjadi. Selain Judin, Wahab Tongkat Ali juga minat memancing.

Seorang lagi, Daud Londeh juga tidak boleh diperkecilkan kepakarannya memancing. Kahar perlu mendapatkan keyakinan Wahab Tongkat Ali kerana dalam kumpulan sahabat memancing itu, lelaki yang arif dengan spesies tumbuhan hutan itu adalah anggota paling senior dan disegani ahli lain.

“Dua hari selepas itu, Pak Wahab datang ke rumah saya. Dia memberitahu ada projek baik di puncak Bukit Raya. Katanya, terdapat kawasan seperti tasik di situ yang dihuni pelbagai jenis ikan.

“Agak tersentak mendengar ceritanya. Setahu saya tiada kawasan berair di di kawasan puncak bukit itu. Saya yakin Kahar yang mengada-adakan cerita bagi menarik minat orang tua itu,” kata Bang Judin yang kini menetap di Yan, Kedah.
Meneruskan cerita, Bang Judin yang menganggotai kumpulan memancing Grup Ligat (GL) itu akur dengan cadangan Pak Wahab untuk menjejak lokasi baru itu. Antara percaya dan tidak percaya, Bang Judin yakin sesuatu pasti berlaku atas kehendak Allah.

Ditambah pula mereka sudah lama berehat kerana ketika itu Pahang dilanda musim tengkujuh yang tidak mengizinkan mereka memancing di sungai, membuatkan pelawaan Pak Wahab itu diterima Judin; ibarat orang mengantuk disorongkan bantal.

Setelah tercapai kata sepakat, kumpulan GL diketuai Wahab pun bertolak ke destinasi.

Mereka yang tinggal di Kampung Tanjung Besar memilih Kampung Kemahang sebagai laluan menjejak lokasi.

Lebih kurang dua jam perjalanan melepasi Taman Rekreasi Bukit Tacing di Kampung Kemahang, Wahab dan anak buahnya berasa seakan-akan hilang arah. Namun, dalam usaha menentukan arah perjalanan sepatutnya diteruskan, Kahar terpandang suatu kawasan berpaya di sebelah kanan arah laluan.

“Yakin dengan lokasi itu menjanjikan habuan berbaloi, kail berumpankan lipas dilemparkan ke dalam kawasan berpaya seperti tasik kecil itu.

“Bagaikan tak percaya, cuma mengambil masa kira-kira 10 minit umpan pertama dilabuhkan, saya dan Daud Londeh lenguh tangan melayan kemaruk ikan meratah umpan,” kata Bang Judin.

Ketika asyik melayan joran yang tidak henti direntap mangsa, Daud Londeh bertanyakan Bang Judin di mana Kahar memancing. Meskipun Daud bimbangkan keselamatan rakannya itu terancam kerana sejak tadi tak nampak batang hidungnya, Bang Judin selamba memberitahu yang Kahar mengikut Wahab memancing di kawasan sebalik pokok pisang hutan.

Ketika dua sahabat itu bersiap-siap pulang ke khemah untuk menyediakan makan tengah hari, Bang Judin terkejut mendengar Wahab berdeham dengan pelbagai jenis akar kayu tergalang di bahu.

“Eh, bukan tadi Pak Wahab pergi memancing dengan Kahar di kawasan sebalik pokok pisang hutan di sebelah sana itu. Mana Kahar?

“Niat aku ke sini untuk mencari akar kayu. Kahar tak ikut aku. Tak tahulah ke mana dia pergi. Bertenang, kita sama-sama cari dia,” balas Pak Wahab sambil merenung Bang Judin dan Daud Londeh yang kelihatan resah.

Agak lama juga mereka menggeledah sekitar kawasan pokok pisang hutan itu tetapi gagal menemui Kahar. Teringat usaha paling berkesan perlu dilakukan, Wahab melaungkan azan ke arah kiblat.

Pencarian diteruskan semula dan akhirnya Kahar ditemui terlena di celah perdu pokok pisang dalam keadaan santai dengan roti, tin sardin, bungkusan mi segera dan air oren bagaikan terhidang di sisinya.

Siapa lelaki sebaya Wahab Tongkat Ali yang mengajak Kahar memancing di kawasan yang dia disembunyikan itu? Dan kenapa Wahab lebih berminat mencari akar kayu? Persoalan itu yang sehingga kini hampir 20 tahun kisah itu berlaku tidak dapat dilupai Bang Judin.

Mengenai pokok salak yang dikatakan aneh itu, sebenarnya memang tumbuh tetapi bukan semua mereka yang menjelajah bukit berkenaan berpeluang menemuinya. Buahnya dalam setandan yang dikatakan berperisa manis madu, masin dan tawar mendorong penduduk setempat mencarinya.

Sebelum mengakhiri perbualan, Bang Judin berkata Kahar yang seakan-akan tersasar arah dibawa seorang lelaki tua ke kawasan tasik berair biru. Ketika terpesona menikmati keindahan tempat itu, tangan Kahar ditarik seorang kanak-kanak lelaki untuk sama-sama berkelah di situ.


Sumber Dipetik Dari:      http://joran.bharian.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan