Rabu, 11 September 2013

Hantu tak bermuka

Semakin takut dan jadi penakut


Ada satu cerita yang masih aku ingat adalah tentang hantu tak bermuka. Ceritanya begini, pada satu malam setelah pulang dari kelas prep kami semua terus tidur akibat keletihan dengan pelbagai aktiviti di siang hari. Tiba-tiba pintu dorm diketuk dengan kuat dari luar dan terdengar suara orang memanggil dan meminta pintu dibuka segera. Kak Idah yang katilnya berhampiran pintu terus bergegas membuka pintu. Rupa-rupanya Kak Mas. Jam ketika itu pukul 2.00 pagi.

Kak Mas yang tercungap-cungap terus memeluk Kak Idah sambil duduk bercerita di birai katil Kak Idah. Menurut cerita Kak Mas, masa dia dan sorang kawannya lagi sedang study di kelas tiba-tiba Kak Bibah muncul dengan keadaan tercungap-cungap. Kak Mas hairan kenapa Bibah tiba-tiba pusing balik sedangkan tadi dia yang beriya-iya nak balik ke dorm, mengantuk katanya.  Bibah bercerita sambil menggigil ketakutan. Menurut Kak Bibah, masa dia nak menuruni tangga untuk balik ke asrama, dia terserempak dengan seorang pelajar perempuan yang berselisih jalan dengannya. Disebabkan keadaan agak gelap maka , Kak Bibah tak nampak dengan jelas wajah budak perempuan itu. Kak Bibah menyapa budak perempuan tu, sebab dah malam-malam tak balik dorm lagi. Pada perkiraan Kak Bibah mungkin budak perempuan tu nak tidur di dorm lain yang mana perbuatan itu adalah bercanggah dengan peraturan asrama.

Kak Bibah memanggil budak perempuan tu lagi, sebab budak tu macam nak lari aje. Kak Bibah terus tarik lengan tangan budak perempuan tu bila budak tu enggan menoleh ke arah Kak Bibah. Sebaik saja badan budak perempuan tu berpusing ke arah Kak Bibah, Kak Bibah hamper nak pengsan sebab budak tu tak berwajah...kosong je. Apa lagi terus Kak Bibah angkat kaki berlari semula balik ke kelas. Sambil bercerita tangan Kak Bibah tak duduk diam membayangkan pada Kak Mas rupa bentuk budak perempuan yang tak bermuka tu. Tiba-tiba kawan yang soran lagi dari tadi asyik diam aje datang menghampiri mereka.

“Macam ni ker?” Kawan yang disangka Aishah tu tiba – tiba menarik kulit muka dan menjadikan dia tak bermuka. Kak Mas terus melompat keluar bersama Kak Bibah dan berlari balik ke dorm.

Kak Idah yang mendengar cerita Kak Mas terus menarik selimut dan tidur di katil Kak Mas malam tu sebab takut tidur di tepi pintu.

Begitu rupanya...selama ini aku sendiri pun tak tahu / tak ambil kisah cerita – cerita begini. Aku semakin takut dan penakut....
 
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan