Sabtu, 3 Januari 2015

Sebelum Merdeka



salam

kat sini saya ingin berkongsi beberapa cerita seram yang mungkin menyeramkan

cerita yang saya ceritakan ini benar benar berlaku ada sebahagian dari pengalaman hidup saya dan ada sebahagian saya dapat dari ornag lain

cuma terpulanglah pada anda untuk mempercayai atau tak kerana perkara misteri ini sangat sukar dirungkaikan dengan akal fikiran kita

ini adalah cerita yang pertama dari saya

tapi sebelum saya meneruskan cerita ini terlebih dahulu saya ingin meminta maaf sekiranya cerita ini mungkin mengandungi unsur unsur kelucahan yang mungkin boleh mengganggu keselesaan sebahagian pembaca

cerita ini berkenaan dengan wak darmo (nama samaran)

pak darmo ini adalah seorang yang telah mempunyai beberapa orang cucu dan beliau ini terkenal dengan sikap nya yang suka cakap besar lebih lebih lagi berkenaan hal hal misteri ini

pada satu hari beliau telah mengadakan kenduri perkahwinan anak perempuan beliau setelah seharian penat melayan tetamu dari kalangan orang kampung dan sanak saudara dimalam nya beliau bercadang untuk pergi kepekan untuk mengeteh (bahasa jawa bermaksud duduk duduk di kedai kopi)

memang menjadi tabiat nya setiap malam beliau akan minum bersama sama rakannya dikedai kopi sambil berbincang perkara kosong untuk menghabiskan waktu malam yang terluang

al maklumlah diwaktu itu mana ada lagi telivisyen apalagi internet seperti zaman kita sekarang ini jadi itulah antara hibuaran penduduk kampung disamping itu juga salah satu cara penduduk kampung bersosial

ketika beliau hendak melangkah keluar rumah isteri beliau telah membantah rancangan beliau itu dengan alasan masih ramai lagi sanak saudara yang berada dirumah lagi pun awan yang sarat seperti hendak menurunkan kandungannya (hehehehe pakai bahasa sastera lak dah dah nak ujan lah maksudnya)

tapi semua leteran isterinya itu langsung tidak diendahkan oleh nya dan beliau hanya terasa dilidahnya keenakan kopi mamak ismail dan beliau telah melangkah pergi menghala kepekan

sampai dipekan beliau telah meminta secawan kopi dari mamak ismail dan menghabiskan waktu malam itu bersama rakan rakan beliau dengan berbual kosong sambil menghisap rokok lenteng (sejenis rokok yang digulung dengan tembakau jawa dan dicampur cengkeh yang digunting)

keasyikan bersembang dengan rakan rakan telah membuatkan beliau lupa malam telah lewat itu pun hujan renyai renyailah yang telah menyedarkan malam telah semakin larut dan telah melalui tengah malam

kerana takut hujan semakin lebat beliau telah membayar harga kopi yang diminumnya dan beliau hendak berlalu dari situ

semasa hendak berlalu dari situ mamak ismail telah menasihati beliau untuk tidur sahaja dikedai kopi itu dan beberapa orang kawan kawan nya telah menakutkan beliau dengan pelbagai cerita seram

dengan angkuhnya beliau bercakap

"ini darmolah kalau hantu datang aku selak kain aku semua hantu cabut lari"

sambil ketawa mengekek perbuatannya itu telah membuatkan rakan rakannya meluat dengna sikap ego beliau itu

dengan berbekalkan lampu suluh beliau telah berjalan sambil menyanyi kecil untuk menghiburkan hati

ketika beliau melalui sepohon pokok nipah secara tiba tiba pohon nipah itu bergoyang goyang seperti didalam rimbunan pohon nipah itu seperti ada sesuatu

beliau buat buat tidak melihat sambil menyanyi lebih kuat lagi untuk menghilangkan perasaan takut dihati namun apa yang mengecewakan goyangan pohon nipah itu semakin kuat

beliau terus menjerit kepada pohon nipah itu

"kau jangan buat hal nanti aku selak kain aku menyesal kau"

dengan tak semena mena satu tangan yang berbulu lebat telah keluar dari pohon nipah tersebut

pak darmo terpaku sebentar sambil menggeletar ketakutan seluruh tubuh apabila suluhan lampu suluhnya menerangi tangan berbulu tersebut

dalam ketakutan yang teramat sangat beliau menjerit kepada tangan tersebut

"kau ni tak faham bahasa lah aku selak kain aku nanti taulah kau"

tangan itu terus memanjang dan menghala kearah beliau yang lebih menghairankan badan tangan tersebut tidak kelihatan menyorok didalam pohon nipah ditepi jalan itu

dalam ketakutan yang amat sangat itu pak darmo telah menyelak kain nya dengan harapan tangan yang berbulu lebat itu akan hilang selepas beliau menyelak kainnya

namun

lebih malang lagi apabila beliau menyelak kan kainnya tangan itu semakin memangjang kearahnya

dan apa yang lebih mengecewakan apabila tangan itu telah meraba kemaluannya

tanpa membuang masa dengan ketakutan yang teramat sangat beliau mula melakukan langkah seribu sambil menjerit jerit ketakutan seperti gegak gempita sepanjang jalan larian wak darmo lalui

dalam larian itu wak darmo masih terasa kemaluannya masih diraba oleh tangan berbulu tersebut semakin diraba semakin kuat wak darmo menjerit dan berlari

sesampai dirumah wak darmo telah menerpa pintu rumahnya yang diperbuat dari atap nipah dan duduk kepenatan

seluruh ahli keluarga dan sanak saudara tidak ketinggalan jiran tetangga yang terkejut dengan suara wak darmo telah membawa lampu masing masing kearah wak darmo lantas masing masing menyuluh wak darmo

aduhai malang seribu kali malang rupa rupa nya ketika beliau lari dari tangan berbulu itu beliau telah melucutkan kain yang diselakkannya kerana kain yang diselakkannya telah menggannggu larian nya itu

seluruh kaum keluarga sanak saudara dan jiran jiran yang hadir dari kalangan perempuan bertambah terkejut melihat wak darmo hanya memakai songkok baju melayu dan tak berkain sambil duduk berlunjur melayan kepenatan

mereka menjerit jerit malu manakala yang lelaki pula terus menoleh kan muka menghala kelain

anak anak wak darmo kelam kabut mengambil kain dari biliknya untuk menutup tubuh wak darmo dan wak darmo terpingga pinga

selepas kejadian itu wak darmo telah mengalami demam yang sangat teruk selama seminggu

Sumber

1 ulasan: