Rabu, 14 Ogos 2013

SIAPAKAH DI KOLAM RENANG???




Kisah mengenai histeria kali ini bukan aku yang kena..tetapi rakan rapat atau senang satu tempat kerja.seumur hidup aku nih tak pernah kena rasuk macam kawan aku nih tapi pengalaman meng'handle' situasi begini amatlah payah.
Pada mulanya dia nampak okay aje dan beberapa ketika baru aku sedar yang kawanku ini diserang histeria.

Pada mulanya aku macam selalu akan diduga dengan perkara yang tak diundang.Sampai saat aku ingin menaip didalam blog ini pun..masih ada yang ingin menganggu aku takkala aku ingin mulakan bicara.Gangguan yang ku maksudkan ialah tiba-tiba ada angin yang bertiup dengan kuat ke arahku.Aku menoleh tiada apa-apapun.Mungkin tak kena kot waktu aku nak mencoret disini.Selalunya detik 12 malam waktu aku ingin memjamkan mata itulah barulah ayat-ayat nak mengolah tu datang.Bila aku membuka laptop aku dan mulakan taipan aku..perasaan tidak seronok dan rasa diperhatikan pula.Mungkinkah itu hanya perasaan aku?Aku tak ingin meyiasat...dan aku hanya mengambil keputusan...shutdown laptop aku dan cuba melelapkan mata...

Aku teringat kisah histeria ini sebab pada catatan sebelumnya aku telah memberikan info mengenai histeria tetapi tiada pula catatan dari pengalaman aku.Atas permintaan rakan-rakan juga aku akan sedaya upaya mengolah cerita dari pengalaman aku ini sampai habis.Maaf kepada pembaca blog aku sekelian...kebanyakannya aku ingat-ingat lupa tetapi aku tetap ingat key yang penting.Tidak mahu menghampakan dan membuat cerita tak habis...aku akan sedaya upaya mengingati...macam header blog ini.."setiap malam ada satu cerita" bermaksud kadang-kadang pengalaman aku sendiri tiada jawapan kerana setiap malam yang berikutnya kadang-kala ada sahaja berita,cerita atau gangguan yang baru sehinggakan aku pernah terasa aku ni dah tak betul......dan hidup dalam ketakutan dan sentiasa gelisah....

Histeria yang ku ingin sampaikan kali ini mengenai dari gangguan yang ringan dan kadang-kala kita tak ambil pusing pun.Bagi orang macam aku pulak...aku menjadi berhati-hati selalu setiap mana aku memijak..Ianya terjadi apabila salah seorang yang celupar tetapi orang lain yang menjadi mangsa...

Ada perkara yang boleh dibawa bergurau tetapi bukan semuanya boleh buat kita ketawa..
cerita kali ini mengenai sekumpulan pelajar kolej..dan salah seorang kawan sekolah aku yang kebetulan belajar bersama dengan mereka disana.

Rakan sekolahku ini berminat menyumbangkan cerita dari pengalaman dia padaku apabila mengetahui mengenai blog yang ku buat ini.Jadi aku dengan terbuka hati ingin menulis disini agar menjadi iktibar kepada pelajar lain agar sentiasa berhati dan menjaga tingkahlaku....
Rakan sekolah menengah ini pernah menuntut di Kolej **** pada tahun xxxx(tak perlu saya sebutkan ye...) yang bertempat di Langkawi.Asrama pelajarnya dari cerita rakan saya sungguh cantik dan seperti chalet yang terletak di tepi pantai....
Setiap petang mereka akan menyusuri pantai dan mengutip apa-apa saja.Kalau tengah bulan..duit dah abis beli buku...atau enjoy ke..maka kepah jadi santapan..

Selepas itu mereka pun berpindah ke apartment pula..

Dalam asrama ada 12 orang duduk dan ada 3 bilik.setiap bilik mewakili 4 orang dan satu bilik.Permandangan asrama yang mengadap laut amat mempersonakan.Bila cuti..mereka satu rumah keluar berjalan-jalan di Kuah.Satu bilik yang dihuni oleh rakan aku ini berpakat membeli patung yang besar dikuah kerana harganya yang murah.Setiap seorang dari mereka mempunyai patung dari kartun kegemaran masing-masing.Dari tweetie,tom(dari karektor tom and jerry ),garfield...dan seumpama dengan itu...dan mereka membeli patung itu sebesar budak darjah 3.Murah kononnya dan dibawa tidur.
Bila mereka semua ingin pergi ke kelas..mereka akan menyusun sebaris patung-patung mereka di atas meja.macam nak buat display pun ada jugak..setiap malam bila nak masuk tidur masing masing dengan bangganya bawak ke hulu ke hilir sambil berborak dengan patung terbabit.Kadang-kadang geli hati rakan aku lihat mereka bertanya soalan pada patung tuh..dah kemudian jawab sendiri.Rakan aku sendiri pun ada patung kesukaannya iaitu karakter kartun pikachu tapi takdelah macam kawan lain-lain bercakap,mengadu ngan patung

Kerana patung itu besar jadi kadang-kadang mereka letakkan di katil dan selimutkan patung itu..

Ada seorang dari mereka memiliki patung bberbentuk "TOM" dari karektar Tom & jerry dan hampir separas pinggang tuannya.Setiap hari tuannya berborak dengan TOM kesayangannya dan memeluk sambil berjalan kesana kemari hinggakan ke dapur juga dibawanya.Rakan-rakan lain menjadi kurang senang kerana sikap aneh seolah-olah patung itu memahami setiap kata-katanya.

Apabila cuti semester sampai,tibalah semua pelajar balik ke kampung masing-masing.Rakan satu rumah telah berjanji sesama sendiri bahawa mereka akan kembali awal seminggu untuk berjalan-jalan sekitar langkawi..
PEMBOHONG PUNYA RAKAN SERUMAH..........
Bila waktunya dah sampai..bayang yang lain pun tak nampak.hampeh punya kawan...tengok berseronok sampai lupa la tu nak datang awal.Jadi bila kawan aku nih dah "ter"sampai awal ke hostel..terpaksa ajelah duduk dalam rumah berdua dengan sorang lagi kawan yang menepati janji..Kalau dah datang awal ke asrama itu takder la masalah tetapi budakdari bilik lain pun takde...kalau di bayangkan memang seram sebab hanya dia dan seorang lagi sahaja yang berada di dalam kawasan yang ada beberapa blok itu...
Di dalam kawasan apartmen yang besar itu terdapat kolam renang..jadi bagi menghilangkan rasa bosan dan seram kerana suasana apartment yang sunyi..rakanku dan kawannya ini duduk di kolam renang..sambil merehatkan minda.

Tapi amat suspens bila malam menjelang apabila satu blok itu hanya ada rakan aku...kawan dia dan 3 orang budak dari rumah yang lain dan koridor paling hujung..hendak tak hendak kena jugak duduk kat hostel..takkanlah nak balik kampung balik..kalau dekat takpe ni 8 jam perjalanan...apabila bosan rakan aku ini akan berdiri di beranda apartment sambil melihat kolam renang yang kosong.rasa hening...tenteram ada..seram ada sebab terasa macam asing aje..
Yang kawan dia dah macam orang gila tak tahu nak buat aper..tengok tv sudah..makan pun sudah..baring tak kena sebab dah puas baring agaknya....Kawan aku ni lihat yang rakan seorang lain atau namanya Lia itu mundar mandir tak keruan..malas lah nak melayan dia yang suka borak tuh..kawan aku mengelamun dan berangan jap..tetapi kawanku tersentak seketika ketika melihat ada seseorang sedang menuju ke kolam renang..kelihatan bagai teman serumah.Tetapi bilakah dia balik?
Kawanku itu melihat Shima(rakan tadi)sedang berdiri dibucu kolam.Kawanku menoleh kerana ingin bertanyakan Lia sama ada ternampak shima masuk rumah tadi.Lia bekata tiada sesiapapun yang keluar masuk dirumah.Kawanku dan Lia melihat kelibat shima masih dibucu kolam.Lia ingin memanggil shima tetapi lidahnya kelu.Kemudian Shima mula terjun ke dalam air.Tak sejukkah dia? jam menunjukkan pukul 11 malam.Kawanku dan Lia mengintai lagi tetapi Shima tidak timbul-timbul.Gusar dan cemas kami tunggu lagi dalam 10 minit.keadaan masih sama.Kami bergegas untuk turun ke bawah dan Lia masuk ke bilik untuk mengambil tuala untuk menutup rambutnya.Tiba-tiba terdengar suara Lia memanggil.Kawanku bergegas masuk bilik.
'kenapa?? soal kawanku.
"peliknya.Jika Shima ada kenapa beg besar dia takde dan katilnya tidak terusik"kata Lia.
"Entahlah.Mungkin dia tinggalkan kat bawah dengan dia..lepas mandi baru bawak naik sekali kot"kataku.
Lia masih tidak puas hati dengan penjelasan aku.Lia lantas mencapai telefon dan mendail nombor.
"kau hendak telefon siapa waktu begini?"tanya kawanku.
"Aku hendak telefon Shimalah kat bawah.Nak tanya dan suruh dia cepat-cepat naik dah malam.Aku tak berani turun"kata Lia.
Panggilan Lia disambut."Shima,kau buat ape kat bawah mandi...malam-malam begini..Kau tak sejuk ke?Lia terus memulakan bicara.Kawanku memasang telinga.
"hello...ni sapa ni?Ini mak Shima.Shima ada dalam bilik anak saudara dia...Bila pulak Shima mandi?nak cakap dengan dia ka??"kedengaran suara mak Shima di hujung talian dan juga kedengaran Shima sedang memanggil maknya dengan nyaring..
"takpa..takpa makcik..lain kali ya...tima kasih'sambut Lia dan terus mematikan telefon.Kawanku memandang Lia dengan tertanya..hati masing-masing jadi kecut..
"kau nampakkan Shima kat bawah??soal kawanku.
"ye...aku nampak.Masalahnya dah terbukti Shima ada kat kampung dengan maknya..Habis tu..yang kita nampak tadi siapa??tanya Lia.
"Er..ntahlah..nasib baik kita tak turun.."jelas kawanku ketakutan.
Kawanku dan Lia mengambil keputusan untuk tidur dengan lampu terpasang seluruh rumah dan juga tidak berani nak berkata atau berborak kerana masih terkejut..Lia sempat pasang tape orang mengaji Al-Quran kerana berasa tidak tenteram...Kadang-kadang suara ustaz yang mengaji dalam tape itu pun menakutkan hati kami kerana alunannya yang kadang-kadang lembut...dan kadang-kadang sedikit keras......
Akhirnya kami tertidur juga.....keadaan beerterusan sehingga rakan yang lain pun balik.Tetapi Kawanku dan Lia masih membisu dan tidak sedikit pun terbuka mulut untuk menceritakan hal terbabit walaupun ada rakan bertanya kenapa lampu semua terbuka waktu mereka pulang dan radio berbunyi.......


Sumber

Tiada ulasan:

Catat Ulasan