Isnin, 11 Februari 2013

Azimat

 

  

 
Azimat Taweret Mesir Purba, Kerajaan Baru, Wangsa XVIII, c. 1539–1292 SM.



Azimat atau tangkal merupakan sesuatu benda yang dipercayai memberikan tuah dan/atau perlindungan kepada pemiliknya. Azimat terdapat dalam pelbagai jenis dan bentuk, iaitu permata, patung, syiling, lukisan, loket, cincin, tumbuhan, haiwan, dan sebagainya ataupun kata ucapan yang disebut dalam keadaan tertentu misalnya: vade retro satana (Latin, "pulanglah wahai Syaitan"), untuk menghindari kejahatan atau nasib malang.

Azimat dalam keagamaan Ibrahimiah


 
Dalam kepercayaan Kristian, Salib merupakan alat perlindungan untuk menangkis syaitan, selaku lambang suci kemenangan Kristus Jesus ke atas segala kejahatan.
Pada zaman purba dan Zaman Pertengahan, ramai penganut agama Yahudi, Kristian dan Islam di Timur percaya akan kuasa perlindungan dan penyembuhan daripada azimat atau benda-benda yang dirahmati. Azimat yang digunakan oleh golongan ini terbahagi kepada tiga kategori, iaitu:
  1. jenis yang dibawa atau dipakai pada badan
  2. jenis yang digantung pada atau di atas katil orang yang rengsa
  3. dan jenis azimat yang bersifat pengubat.
Azimat pengubat terbahagi lagi kepada luaran dan dalaman. Misalnya, azimat luaran diletakkan dalam takung mandi, supaya kuasanya dipancarkan dalam air dan sampai ke orang yang mandi. Azimat dalaman pula, prasasti boleh ditulis pada makanan sebelum dikukus, supaya hidangan boleh disalurkan kepada pemakan untuk memindahkan kuasa penyembuh ke dalam tubuhnya.
Penganut Yahudi, Kristian dan Islam juga sekali-sekala menggunakan kitab suci seperti azimat dalam keadaan yang genting. Misalnya, orang yang sakit tenat boleh diletakkan kitab suci di bawah katil atau bantal.[1]

Yahudi

Dalam adat resam Yahudi ada bermacam-macam jenis azimat, khususnya azimat zaman Nabi Sulaiman a.s. yang disimpan dalam muzium. Oleh sebab berhala diharamkan, azimat Yahudi menekankan tulisan dan kalimah. Bentuk, bahan dan warna azimat tidak mendatangkan apa-apa beza Lihat juga Khamsa.
Sebai suci Yahudi yang bucunya berumbai bersimpul-simpul, iaitu tallis, merupakan salah sejenis barang azimat yang paling lama dan laris digunakan. Dipercayai bahawa tujuannya adalah untuk membezakan Yahudi dengan golongan pagan, sambil mengingatkan mereka akan Tuhan dan Syurga.[
Sejenis lagi azimat Yahudi yang tidak seberapa dikenali ialah kimiyah atau "tulisan malaikat." Ia terdiri daripada nama-nama malaikat atau ayat-ayat Taurat yang ditulis oleh katib rabai pada kertas kulit. Kemudian, kertas kulit itu diletakkan di dalam bekas perak yang berhias untuk dipakai pada mana-mana anggota badan.[

Kristian

Gereja Katolik, dan pihak berkuasa Kristian secara amnya, sentiasa berwaspada akan penggunaan azimat. Namun demikian, agama Kristian tradisional membenarkan penggunaan sakramental asalkan pemakainya baik pembawaannya. Misalnya, salib dianggap sebagai lambang pengusir yang berkesan terhadap syaitan, manakala tasbih atau pingat St. Christopher sering kelihatan tergantung pada cermin pandang belakang kenderaan yang dimiliki oleh penganut Kristian untuk menyeru perlindungan Tuhan sewaktu memandu.
Penganut Katolik jelata tidak dibenarkan melakukan upacara semah, tetapi mereka boleh menggunakan air suci, garam terahmat atau sakramental yang lain seperti pingat St. Benedict atau salib untuk menghalau anasir kejahatan.

Salib

Salib merupakan salah satu azimat utama yang digunakan oleh penganut Katolik untuk menghalau anasir kejahatan selama ratusan tahun lamanya. Salib diraja Conrad II (1024–1039) menyebut tentang kuasa salib melawan kejahatan.[ Ramai ahli teologi awal Gereja Katolik menyebut tentang penggunaan lambang Salib oleh orang Kristian untuk merahmati orang lain di samping menghindarkan anasir syaitan.
Salib masih banyak digunakan sebagai sakramental yang bersifat azimat oleh penganut Kristan. Dalam budaya Kristian, ia dianggap sebagai antara kaedah yang paling berkesan untuk menangkis atau melawan syaitan, seperti yang disebut-sebut oleh para tukan semah, termasuklah semah terkenal dari Vatican, iaitu Paderi Gabriele Amorth

Islam

Umat Islam juga memakai sejenis tangkal yang seumpamanya, iaitu ta'wiz, yang tertera ayat-ayat yang dipetik dari al-Qur'an. Tulisannya dipilih berdasarkan situasi yang ditujukan oleh penggunaan tangkal ini. Secara amnya, penggunaan azimat atau tangkal dianggap sebagai tahyul dan khurafat di kalangan umat Islam arus perdana.



Source:  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan